Sidst opdateret d. 25-04-2010
No Mans Land

Linux maskotten Tux Psion computere i alle varianter

Anmeldelse: No Mans Land
Version: 1.51D
Licensform: Kommerciel
Pris: $25
Anmelder: Michael Degn
Anmeldt: 18-09-2001
Producent: Great Ape Software
Platform: EPOC
Testet på: 5mx, netpad & S7

No Mans Land

Siden lanceringen af Epoc er der der udgivet mange forskellige spil til denne platform. Mange af dem er virkelig ganske gode, men ét af de absolut bedste hidtil er uden tvivl "No Mans Land" fra Great Ape Software Ltd.

Det er et strategisk spil, der minder meget om PC-spillet "Command & Conquer". Selve gameplayet er meget simpelt - forsvar din base og knus din fjende, men alligevel svært at mestre. Der er stadig et par niveauer af spillet, som kan give problemer.

Grafisk set er spillet virkelig en fryd for øjet, specielt på S7/netBook computerne, da der er fuld farveunderstøttelse. På S5/mx/MC218/Revo/Mako bruges alle tilgængelige gråtoner, hvilket gør det nemt at skelne mellem de forskellige ting. Man kan virkelig både se og føle, at der brugt meget tid og mange anstrengelser på at skabe dette spil.

På Series 5 classic er den manglende CPU-hastighed udtalt, da det tager forholdsvis lang tid at opdatere skærmen, men man kan nu godt spille alligevel. På Revo & Mako vil der ikke være problemer med hastigheden, men derimod skærmen, idet den nok vil føles for lille til denne form for spil.
Som primære våben er der 2 slags kampvogne, som bruges til angreb, men også forsvar, samt kanontårne, der udelukkende bruges til forsvar. Som i virkelighedens verden koster alt dette penge, derfor skal man sørge for finansiering af alt hvad man foretager sig. Det er dog så smart, at der findes oliekilder rundt omkring i landskabet, så det gælder om at finde dem hurtigt og begynde olieudvinding, inden fjenden kommer dig i forkøbet. Men dermed er det ikke gjort, fjenden vil gøre hvad som helst for at ødelægge dine oliekilder, for sidenhen at overtage dem, så de skal beskyttes. Det er så her man skal finde den rigtige balance mellem forsvar og angreb.

For at gøre hele scenariet endnu mere realistisk, er der ligesom i den virkelige verden begrænsede ressourcer i disse oliekilder, der enten kan være A, B eller C ressourcer. Meningen er, at man skal få opbygget en meget stærk og slagkraftig panserdivision mens udvindingen finder sted, og derpå angribe og knuse fjenden. Men fjenden er udstyret med en forholdsvis god kunstig intelligens (AI), så hvis man ikke passer på, risikerer man virkelig at få røven på komedie.

Hvis du synes tingene ind i mellem foregår lidt langsomt, er der en fed funktion 'x2 Speed', hvilket fordobler hastigheden. På S7/netBook fiser disse små kampvogne så afsted som ind i helvede. Det er bare overfedt.
Kampvognene kan vælges enten enkeltvis eller gruppevis med pennen. En god og nyttig funktion hvis man ønsker at iværksætte et større angreb, hvor 10-15 kampvogne er involveret. Når man selv kommer under angreb, fremkommer der en blinkende advarselsmeddelelse, og ved at trykke på mellemrumstasten tages man direkte til området, hvor angrebet foregår.

Der er 22 spilbare niveauer, alle med 3 sværhedsgrader - 'Let, Mellem & Hård'. Som en ekstra fed funktion er der et værktøj, hvormed man kan skabe sine egne scenarier. For sjov skyld skabte jeg et scenarie fra Anden Verdenskrig med Rommel mod Patton. Det tog 1 time at skabe, men omkring 3 at fuldføre. Tja, det er kun din fantasi, der sætter grænser for slorslåede scenarier.

Det kan varmt anbefales at prøve spillet. Der er mulighed for at downloade en demoversion med kun 4 spilbare niveauer og ingen Level Editor, men her får man en klar demonstration af mulighederne.





Kontakt: Jeg kan kontaktes via       GnuPG nøgle

Copyright © Michael Degn, 2002-2017.  Dette værk er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-Del på samme vilkår som 2.5 Danmark Licens.
Tilbage til toppen
Tilbage til SymbianOS
Tilbage til forsiden

Valid XHTML 1.0! Valid css

Besøg siden 28.09.2003